Dag 2: De eerste hoogtemeters - Reisverslag uit Puente la Reina, Spanje van Raymond Jansen - WaarBenJij.nu Dag 2: De eerste hoogtemeters - Reisverslag uit Puente la Reina, Spanje van Raymond Jansen - WaarBenJij.nu

Dag 2: De eerste hoogtemeters

Door: Raymond

Blijf op de hoogte en volg Raymond

20 September 2017 | Spanje, Puente la Reina

Dag 2 begon met…..nacht 1…..  Na een overweldigende maaltijd (€ 10,-): Paela vooraf, Varkenshaas met friet en cheesecake als dessert met een paar glaasjes wijn gingen bij ons de lichtjes uit. Het was pas 21:00 en op de slaapzaal (ca.  15 personen) lag iedereen al te pitten. Nadeel van zo'n vroege slaap, is dat je ook vaak weer vroeg wakker bent.

Alhoewel ik inderdaad al om ca. 3:00 weer wakker was, lukte het om toch nog wat te dommelen. Tot mijn grote schrik ging er om 5:00 een wekker af…. Het bleek mijn telefoon te zijn; die stond nog op herhalen…. Snel eruit en gelijk maar even naar de wc. Nog geen half uur later begon een buurman in zijn rugzak te rommelen en dat  voor meer dan een uur!  Mensen met hoofdlampjes op, die al vroeg vertrokken.  Uiteindelijk zijn wij ook maar om 6:30 opgestaan en bij duister vertrokken…

Het was nog rond het vriespunt; eerste en koffie en een broodje bij het cafe aan de overkant van de straat en daarna (rond 7:30) op pad. Allereerst een stukje dalen over een rotspad, maar allengs werd het klimmen. Langzamerhand kwam de zon op boven de bergen; een geweldig gezicht en bovendien werd de temperatuur al sneller beter.

In het eerstvolgende dorp - ongeveer halverwege de 10 km naar de top - tijd voor een kopje koffie en een flesje water. Echter al snel weer verder gelopen naar de top van de Alto del Perdon (770m). Het eerste stuk bleek vrij steil, maar het laatste stukje werd het al weer iets makkelijker. Boven waaide er een koude wind en moest de jas weer aan, ondanks de zon. Maar het uitzicht was fenomenaal.  Op de top staat een mooi kunstwerk en daarachter ligt de vallei met uitzicht op de uitlopers van de Pyreneeën en aan de andere kant uitzicht op de vallei van onze volgende stop: Puenta de la Reina.

De volgende etappe begon met een steile afdaling op een rotspad met een heleboel losse stenen. Oppassen dat ze niet onder je voeten beginnen te rollen… Om ca. 14:00 kwamen we aan - na een paar kleine klimmetjes tussendoor - in ons einddoel: Puenta de la Reina. We troffen in het centrum een leuk terrasje met goede muziek en besloten hier nog een laatste pauze te houden voordat we zouden doorgaan naar de Albergue. Na het eerste drankje schoof Dermoth uit Ierland, die we onderweg al een paar keer troffen , aan. Er ontstond een levendig gesprek….. Vele drankjes later (ca. 17:30) vertrokken we toch naar de Albergue. Wat de ervaren peregrino's niet hadden verteld was, dat de laatste 200m nog een steile klim waren…. Gelukkig had ik vooral water gehad ;)

Ook hier troffen we aan tafel weer veel andere pelgrims; uit Oregon, Baltimore (VS) en Sydney (Aus), welke ook weer de nodige verhalen opleverde. Een fantastische dag om op terug te kijken.

Quote van de dag (Frans):  Sommige pelgrims die vlogen naar de top van de Perdon, verdienen eigenlijk een bon, maar zij die op karakter de top halen, gaan daarna enorm stralen….

• 20 September 2017 - 21:24

Judith :

Prachtige verhalen, nu al

• 20 September 2017 - 21:38

Jessica :

Geweldig om zo mee te lezen! Volop genieten van alles!!

• 20 September 2017 - 23:25

Nathalie :

Mooie dag zo te lezen met zware klim en veel.gezelligheid in gedachte zie ik jullie lachen en genieten. Succes morgen xxx

• 21 September 2017 - 07:50

Leon Van Hooff:

Mooie verhalen al. Leuk om te lezen. Veel plezier jongen!

• 25 September 2017 - 10:15

Annet:

Mooi verhaal en ook mooie foto's. Die foto met die richtingaanwijzer met alle plaatsen en afstanden, mag ik die van je gebruiken op mijn website? Is prachtig voor Loopbaancoaching.

En ligt er nou overal een geplaveid pad? Ziet er zoo oud, maar heel bijzonder uit. Geeft vast een gevoel van verbonden zijn met alle mensen van vroeger tot nu.

Loop ze Annet