Dag 4: Nog maar 700 km…. - Reisverslag uit Los Arcos, Spanje van Raymond Jansen - WaarBenJij.nu Dag 4: Nog maar 700 km…. - Reisverslag uit Los Arcos, Spanje van Raymond Jansen - WaarBenJij.nu

Dag 4: Nog maar 700 km….

Door: Raymond

Blijf op de hoogte en volg Raymond

22 September 2017 | Spanje, Los Arcos

De nachten blijven boeien… Na een gezellige avond bij een klein Italiaans restaurantje met Lou, een Amerikaan uit Arizona, Christine, een Tjechische uit Praag en - opnieuw - Dermoth uit Sligo, Ierland ging opnieuw, zoals in elke Albergue, om 22:00 het licht uit. De gesprekken met andere peregrino's maken deze reis zo bijzonder boeiend.  ….en natuurlijk de nodige wijn doet ook het spraakwater komen. De temperatuur is de afgelopen dagen erg warm geweest. In de Albergue had iedereen de was te drogen gehangen in de binnentuin en stonden de schoenen voor de deur (een strikte regel; je kunt wel begrijpen waarom :) )
 
Midden in de nacht schrok ik wakker van het onweer en ik moest onmiddellijk aan mijn schoenen denken; ik vluchtte het bed uit - stootte mijn hoofd aan het bed boven mij - en was nog net op tijd om de schoenen droog te houden.
 
Toen wij 's-ochtends ontwaakten was het weer droog geworden, maar het heeft lange tijd gedonderd tussen de bergen. Wij vertrokken na een koffie met croissant weer tegen 7:15. Het eerste stuk was wederom bergop. Helaas begon het weer te regenen en moesten de poncho's uit de rugzakken worden getoverd. Een bonte stoet van 'gebochelden' trok voor ons omhoog. Halverwege was een smid aan het werk; allemaal curiosa rondom het thema Camino. Een lust voor het oog.
 
Een stukje verder staat bij de Bodega van Iroya een 'Fuente del vino' een pomp die wijn geeft. Alle peregrino's stoppen daar… Dit keer kwamen ze bedrogen uit: water. Ik vermoed dat de toevloed van peregrino's (al 300.000 per jaar) de bodega heeft genoodzaakt de gratis wijnverstrekking te stoppen.
 
Pa en Maurice waren er van overtuigd, dat dit de laatste klim zou zijn en daarna alleen nog dalen naar Los Arcos. We kwamen bedrogen uit. Nog zeker 2 sterke klimmetjes kwamen op ons pad. Gelukkig werd het weer allengs wel weer beter. En nog voor twaalven stond de zon weer aan de hemel te stralen en liep de temperatuur weer op tot rond de 22o.
 
De laatste 12 km staat bekend als een 'kaal' stuk; geen dorpjes e.d. Meer. Wel mooie graanvelden, die inmiddels geoogst waren, waardoor je wordt getracteerd op een patchwork laken van velden die zich ver uitstrekken. Gelukkig was er dit keer een commerciele Spanjaard zo slim om op 6 km voor het eind ee snackwagen neer te zetten met koude drankjes en broodjes. Je blijft hier tussen de bergen lopen over een oud pad tot aan Los Arcos.
 
Eenmaal in Los Arcos troffen we op het plein de peregrino's die we in de afgelopen dagen al eerder troffen; iedereen kruipt steeds weer bij elkaar. Maar de dag had meer gevergd van ons dan de dagen ervoor. Het is niet zozeer de afstand (24km) en de klimmetjes die je slopen, maar de rugzak die continue op je lichaam drukt. Ik ben er al wel achter, dat ik veel teveel mee heb, al denk ik nog steeds dat ik niks kan achterlaten. Maar ik ben met mijn 12kg wel een van de zwaarsten; de meesten proberen beneden de 10kg te blijven.
 
Gelukkig kun je in de Albergue wassen. Dit hadden we eigenlijk gisteren moeten doen, maar het was er niet van gekomen. Terwijl pa en Maus een dutje doen, heb ik de was in de machine en de droger gedaan en schrijf ik nu dit verslag. Morgen weer een dag…..

  • 22 September 2017 - 19:52

    Thijs:

    Wat een ervaring,Geweldig!! Geniet ervan heren en van het samen zijn. De verhalen zijn super om te lezen. Mis alleen de quote vd dag.... ;);)

  • 22 September 2017 - 20:04

    Sienie En Wim:

    Geweldige belevenis lijkt me dit. Om samen met je vader deze tocht te ondernemen. Geniet van deze zware tocht. En ga door met deze leuke verhalen. Voor straks welterusten en morgen gezond weer op!

  • 22 September 2017 - 20:37

    Gerda:

    Leuk om iedere dag deze mooie verhalen te lezen van de reis die jullie maken.
    Geniet er samen van en heel veel succes!

  • 23 September 2017 - 00:08

    Eric:

    Weer leuk om te lezen! Wel massaal allemaal; zo'n 820 Peregrino's per dag... succes allemaal!

  • 23 September 2017 - 00:08

    Eric:

    Weer leuk om te lezen! Wel massaal allemaal; zo'n 820 Peregrino's per dag... succes allemaal!

  • 27 September 2017 - 16:01

    Catrien :

    Raymond wat kan jij een mooi verslag maken van jullie reis Te voet. wens jullie nog veel succes groetje aan je Vader en Maurice

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Raymond

Actief sinds 01 April 2024
Verslag gelezen: 294
Totaal aantal bezoekers 18946

Voorgaande reizen:

01 April 2024 - 31 December 2024

Mijn eerste reis

18 September 2017 - 31 Oktober 2017

3 Peregrinos en Camino 2017

Landen bezocht: