Dag 26: Finish in zicht - Reisverslag uit Sarria, Spanje van Raymond Jansen - WaarBenJij.nu Dag 26: Finish in zicht - Reisverslag uit Sarria, Spanje van Raymond Jansen - WaarBenJij.nu

Dag 26: Finish in zicht

Door: Raymond

Blijf op de hoogte en volg Raymond

14 Oktober 2017 | Spanje, Sarria

Nadat we gisteren weer een behoorlijk eind waren afgedaald, daalde ook de temperatuur weer. Gisteravond op het terras eten was niet meer mogelijk. Dus binnen genoten van een eenvoudige maaltijd.

Weer op tijd naar bed. En vanochtend niet te vroeg opgestaan. Toch om 7:15 vertrokken. Jas ne handschoenen aan, gezien de temperatuur…. De eerste 4km waren weer behoorlijk steil, dus binnen no time hadden we het warm. Eigenlijk wil je dan je jas uittrekken, maar gezien de buitentemperatuur en het zweet dat inmiddels op de rug staat is dat zeer onverstandig.  De zon liet zich op dat moment ook net zien en de jas dus maar op een kiertje, terwijl wij de volgende 4km over de bergrug aflegden. We konden weer genieten van eindeloze vergezichten over dalen. In de verte was zelfs bewolking lager dan ons zichtbaar.

Onderweg wel veel kleine dorpjes, maar zonder enig teken van leven - met uitzondering van de stallen met koeien (overigens hooguit 10-15 koeien per stal in vergelijking met de stallen bij ons) - en dus geen koffie…. En dan plots in midden in zo'n dorpje een soort commune met vrijwilligers die een oude vervallen boerderij (het erf) hebben omgebouwd tot een rustplaats met allerlei geschilderde teksten en versieringen. Hier werd ook koffie, koekjes, gekookte eieren en jus d'orange etc. geserveerd tegen een vrije vergoeding (donativo). Even kort gerust; we hadden er zin in.

De laatste 11km waren weer voornamelijk dalend met hier en daar inmiddels door het vocht of bergbeekjes gladde rotspaden. Een aanslag op je knieën. Gelukkig veel ondersteuning van de wandelstokken die we hebben en waarmee je de eerste klappen kunt opvangen.

Dichter bij ons eindpunt Sarria zien we ineens de wolken heel dichtbij boven het dal hangen en maken we daar nog een foto van. Het is gelukkig nog maar een kleine 3km lopen. Al snel zien we de buitenwijken - Sarria is een redelijk grote plaats - maar moeten we nog zeker een kleine kilometer de stad in. Het laatste stukje is zelfs een heel steile trap omhoog. Maus weet nog van 6 jaar geleden dat direct aan het eind van de trap een kroegje zit, die een heerlijke hamburger serveert. En zo geschiedt het dat hij zijn hamburger opnieuw daar als lunch verorbert. Saillant detail: wij zitten er net een minuut of 3 (en nog te wachten op de hamburger) of een Canadees echtpaar komt boven aan de trap en vertelt exact hetzelfde verhaal aan hun Amerikaanse vrienden van de camino. Ook zij hebben 3 jaar geleden genoten van een heerlijke hamburger. En natuurlijk wordt deze ook deze keer weer hier besteld….

De verwachting is dat het vanaf morgen drukker gaat worden op de Camino. Sarria is de plaats waar de meeste peregrino's hun camino jaarlijks starten (je moet minimaal 100km hebben afgelegd voor een certificaat [compostela]) en vanaf hier is het nog iets meer dan 100km tot ons einddoel.

Quote van de dag - Raymond: Nog iets meer dan 100km te gaan, voordat eindelijk die verrekte wandelschoenen uit gaan.

• 14 Oktober 2017 - 17:06

Geert Mulder:

Raymond.
    Succes met de laatste 100 km. Veel respect voor jullie.

• 14 Oktober 2017 - 17:10

Eric:

Laatste loodjes! Zet hem op familie Jansen!

• 14 Oktober 2017 - 18:29

Catrien:

We zijn er bijna!!maar nog niet helemaal ,de laatste 100 km kunnen jullie nu af zien,Het thuis front wacht op jullie

• 15 Oktober 2017 - 09:06

Marieke Veld:

Heren, complimenten voor de verhalen en natuurlijk voor jullie daden. Bijzonder knap. Veel succes en plezier natuurlijk... Groet Marieke

• 15 Oktober 2017 - 11:19

Lammert En Ineke:

Nog 100km. Toppers....
    Nog een paar dagen volhouden!!!!

• 15 Oktober 2017 - 18:27

Bennie En Thea:

Succes de laatste 100 km. Toppers!!

• 16 Oktober 2017 - 12:45

Annet:

Jeetje, wat mooi elke keer weer die natuur, de stadjes, en die zonsopkomst. Jullie zitten ook in een fantastisch gebied zeg!
    Nog 100 km, 4 dagen? Ik ga die verhalen straks missen in mijn inbox ;)
    Zet hem op allemaal met de laatste loodjes!!