Dag 29: Onverwachte meevaller - Reisverslag uit Arzúa, Spanje van Raymond Jansen - WaarBenJij.nu Dag 29: Onverwachte meevaller - Reisverslag uit Arzúa, Spanje van Raymond Jansen - WaarBenJij.nu

Dag 29: Onverwachte meevaller

Door: Raymond

Blijf op de hoogte en volg Raymond

17 Oktober 2017 | Spanje, Arzúa

Het heeft de hele nacht geregend…. Om 8:00 met de groep afgesproken om te vertrekken. En laat het nu net tegen 8-en stoppen met regenen. Weliswaar alles zwaar ingepakt tegen de regen; de rugzakhoes, de poncho en de gamaschen (schoenbeschermers) bij de hand, maar nog niet aangetrokken. Het is zo al zweten genoeg….

Het profiel is vandaag op en neer, en dat klopte precies. Steeds als we weer een stuk hadden geklommen, werd er weer afgedaald en begon het verhaal opnieuw.  Geheel onverwacht, bleef de regen verder uit en tegen 11:00 klaarde de lucht zelfs weer helemaal blauw en brak zelfs de zon er weer door. Dat gaf de burger moed. Het enige nadeel, door de regen was de luchtvochtigheid erg hoog; behoorlijk zweten met elkaar dus.

De eerste stop voor een kop koffie was na ca. 5km. Dit cafe had - ivm de regen - de garage opengesteld en hier wat zitjes neergezet, zodat iedereen droog kon zitten; een creatieve oplossing.  Omdat we vandaag een relatief lange wandeling op jet programma hadden, nog slechts 2 keer gestopt; in Melide, waar we een iets langere pauze met lunch hebben genoten  en in Rivadiso. Ondanks dat dit slechts 3km voor de finish was, hadden we dit nodig, omdat iedereen bekaf was. Waarschijnlijk de combinatie van 28km en hoge luchtvochtigheid. Kort en drankje en toen verder naar onze eindbestemming Arzua.

In verband met alle drukte - de 'toeristen' op de laatste 100km van de camino - hadden we gisteren al  via Airbnb een appartement met de groep gehuurd. Weliswaar op de 4e verdieping (en zonder lift), maar met 3 slaapkamers en 6 bedden. Door de kosten (€ 65) te delen is dit niet duurder dan in de Albergue en hebben we zo meer slaap. Bijkomend voordeel; kunnen nu ook zelf koken en wassen wat nog meer kosten bespaard. Vanavond op het menu: Nachos met kaas en galapenos, Tagliatelle met garnalen en roomsaus en chocoladepudding toe.

We kwamen hier om 16:00 - niet onze laatste tijd, maar wel laat - totaal vermoeid aan; de voeten doen iedereen weer zeer en de benen wilden ook niet meer vooruit. Bijzonder is, dat ik een week geleden nog dacht, dat we elke dag sterker werden en we weer de hele wereld aan konden, nu we naar het eind toe gaan, is het net alsof dit psychologisch een bepaalde dreun uitdeelt, dat we ons er naartoe moeten slepen….

• 17 Oktober 2017 - 18:39

Catrien:

De laatste lootjes wegen het zwaarst heel bekend,daarom zijn jullie kanjers.Zo knap geweldig

• 17 Oktober 2017 - 19:18

Sienie En Wim:

Jullie hebben al heel wat metertjes geklommen en gedaald. En elke dag maar weer opnieuw de energie hebben om door te gaan. En dan moet er elke avond ook nog een verhaal gemaakt worden. Prestatie hoor!
    De laatste dagen kunnen jullie nu rustig aan doen(minder km per dag) en lekker uitrusten voor de terugreis.
    Het eind is in zicht!!
    Voor nu, lekker eten en slaap lekker de komende nachten.

• 17 Oktober 2017 - 20:28

Johanl:

Laatste loodjes!! Komop mannen!!

• 17 Oktober 2017 - 21:12

Francisca:

Zo Raymond af en toe een meevaller is zo slecht nog niet. Geweldig overal slim op besparen maar uiteindelijk een culinair hoogstandje op tafel. Geniet nog maar even van de laatste lootjes. Het ga jullie allemaal goed. Succes met het maken van mooie en waardevolle herinneringen. Lieve groet Francisca

• 17 Oktober 2017 - 21:14

Jacolien:

Zet em op! Jullie zijn er bijna

• 17 Oktober 2017 - 21:18

Thijs:

Nog even volhouden mannen!! En het einde komt inzicht van deze geweldige ervaring!!
    Jullie kunnen het

• 18 Oktober 2017 - 07:35

Leon Van Hooff:

Alle respect jongen! Succes met de laatste etappes!

• 18 Oktober 2017 - 11:17

Marcel:

De verhalen zijn elke dag weer vermakelijk Raymond.
    Nog een paar kilometer en dan zit het er weer op!
    En iets dat fysiek dichtbij is kan psychisch inderdaad nog heel ver zijn. Maar daar word je sterker van.
    Nog even "push the tempo" en fluitend de streep over.

• 18 Oktober 2017 - 11:55

Annet:

Dat jullie inmiddels een groepje mensen hebben, waar je zo goed mee bent, dat je zelfs samen iets huurt. Bijzonder, en een mooie verbondenheid ontstaat er dan. En dan ook nog 3 gangen serveren, petje af!
    De laatste kilometers gaan dus ook nog eens op en neer, dat maakt het ook zwaar en het wordt drukker.
    Maar jullie redden het zeker, als is het op karakter.

• 18 Oktober 2017 - 14:08

Tiny En Ep:

Het schiet op. Nog even volhouden en jullie hebben iets waar je met veel voldoening op terug kunt kijken.

• 18 Oktober 2017 - 21:58

Imko:

En dan na zoveel dagen en kilometers nog zo positief,pettje af mijne heeren en veel sterkte voor de laatste l
    lootjes.
    Sien en Imko