Dag 15: Halverwege :) - Reisverslag uit Bercianos del Real Camino, Spanje van Raymond Jansen - WaarBenJij.nu Dag 15: Halverwege :) - Reisverslag uit Bercianos del Real Camino, Spanje van Raymond Jansen - WaarBenJij.nu

Dag 15: Halverwege :)

Door: Raymond

Blijf op de hoogte en volg Raymond

03 Oktober 2017 | Spanje, Bercianos del Real Camino

Another day in paradise…. Gisteren aan het eind van de middag kennis gemaakt met een groep jongeren, die gezamenlijk optrekken. Het zijn voornamelijk Italianen, maar ook een jongedame uit Kroatie, 2 uit de VS en een Argentijn. We hadden hen de afgelopen week al meerdere keren of ingehaald of werden door hen ingehaald, elkaar begroet, maar nog niet kennis gemaakt.

Deze groep logeerde in dezelfde Albergue als wij en schoven bij ons aan voor een praatje. En voor we het wisten, hadden we de doopzeen gelicht van Maximilian, Julia, Jenna, Fabio, Martin, Thomas en nog een paar. Sigaretten werden uitgewisseld voor hen die even tekort hadden, omdat de eerstvolgende winkel pas 3km verderop was.

's-Avonds bij het diner, bleek de eetzaal vol, maar de groep - die een tafel had gereserveerd - kreeg mee, dat wij nul op het rekest vingen en lieten gelijk 3 extra stoelen, borden en wijnglazen aanrukken en nodigden ons aan hun dis. De groep keek bewonderenswaardig naar Pa, die met zijn 73 jaar dit toch maar voor elkaar bokst. En al gauw kreeg de held de bijnaam: Godfather, Don Camino van de Italianen  :) :)

Na het diner (Sopa Castellana [een soort knoflooksoep], Merluza [mootjes Heekfilet] met sla en een ijsje na), nog even met z'n allen op het terras. Het was een heldere sterrenhemel en bijna volle maan. Heb weer wat opgestoken; daar waar de Poolster staat, maar ook hoe mijn sterrenbeeld: Tweelingen aan het firmament staat; het blijft een ontdekkingsreis…..

Mede vanwege de weersomstandigheden, besloten om de etappes van vandaag en morgen op te knippen in 3-en. Anders zouden het 30 en 37km worden, nu wordt het 22, 25 en 20km. Niet alleen geven we de voeten zo iets meer rust, maar hebben we donderdag in Leon - wat een hele mooie stad schijnt te zijn - ook iets meer tijd om daar van te genieten, als we op tijd aankomen.

Wederom liepen we de saaie Meseta in (P.S. We hebben de afgelopen weken Engels, Spaans, Duits etc gesproken waardoor ik de afgelopen verslagen heel dom over zaaiheid heb gesproken, dat moest natuurlijk saaiheid zijn ;) ). Dit keer echter niet alleen rechte wegen over akkers, maar iets meer bochten en glooiingen. Ook nu gelukkig iets meer dorpjes op de route die de saaiheid breken.

De mooiste onderbreking vinden we halverwege, op 12km komen we in Sagahun. Dit is tevens - volgens de borden - het midden van de Camino. We zijn dus halverwege. Vanaf nu kunnen we aftellen in plaats van optellen. Santiago here we come…..

Ondanks dat we de etappe hebben opgeknipt is de route vandaag toch nog 24km. Weliswaar komen we echt vroeg aan in Bercianos, onze eindbestemming, maar de weg ernaartoe is slopend. Vanaf 9:00 staat die grote ronde schijf aan de hemel en die brandt er op los. Vandaag hebben we het geluk, dat er een klein briesje staat en dat er nu wat vaker bomen langs het pad staan, die voor de nodige schaduw zorgen. Desalniettemin branden onze voeten en schuurt de keel als we aankomen; tijd voor een drankje ;).

Nog even wat statistiek:
- Tijd : 89:57:12 uren
- Afstand : 337 km
- Gem. Snelheid : 3,94 km/h
- Gem. Tempo : 16:30:12 min/km
- Hoogtemeters : 6.897 meter
- Max hoogte : 1214 meter
- Calorien : 31.338 Kcal

Quote van de dag - Maus: Stapelbedden, bocadillas, jamon, blaren, snurkers, peregrino-menu, bed bugs, 32 graden , voor de echt peregrino een vijf sterren vakantie. Wil je Santiago halen dan moet je veel tol betalen!!!

• 03 Oktober 2017 - 16:37

Tiny Jansen:

Wat jammer dat je nu mag aftellen(ha, ha). Jullie genieten toch nog elke dag! Wat een mooie quote Maus!

• 03 Oktober 2017 - 17:56

Willem En Sienie:

Zo dus op de helft! nu komt het er op aan, de laatste kms daar kan je flink in vergissen.
    maar ervaren peregrinos draaien daar de hand niet voor om.
    is te hopen dat de weersomstandigheden goed blijven. Hoe bevallen Maus de sandalen?
    Succes verder en pas op voor de bedwantsen.

• 03 Oktober 2017 - 21:32

Catrien:

Gaat allemaal nog steeds goed zo te lezen . Kan Maurice 'n beetje mee komen op de Jezus sandalen,.Zo het verslag te lezen wordt het ook steeds gezelliger.Of komt het dat je al de nodige K M in de benen hebt en al gewendt raakt.Voor nu lekker slapen alle drie en gezonde weer op

• 04 Oktober 2017 - 13:06

Dermot Dolan:

Another lovely story. Regards to everyone from a cold and wet West of Ireland.

• 04 Oktober 2017 - 15:22

Marianne :

Groetjes van Frans en Lies. Hou jullie taai.
    Hier is alles goed