Dag 25: Relax….. - Reisverslag uit Tríacastela, Spanje van Raymond Jansen - WaarBenJij.nu Dag 25: Relax….. - Reisverslag uit Tríacastela, Spanje van Raymond Jansen - WaarBenJij.nu

Dag 25: Relax…..

Door: Raymond

Blijf op de hoogte en volg Raymond

13 Oktober 2017 | Spanje, Tríacastela

De titel doet anders vermoeden, maar gisteravond ging na de slopende klim bij iedereen reeds om 20:30 het licht uit. Geen spannende nachtverhalen dit keer, behalve dat we allen goed hebben geslapen…. Wonderlijk he?

Besloten om ook niet zo vroeg te vertrekken; bij donker zou het uitzicht teniet gaan. Dus toen wij om 7:45 vertrokken, maakte de zon reeds aanstalten om tevoorschijn te komen. Dit leverde op die hoogte weer mooie plaatjes op.

In tegenstelling tot 6 jaar geleden, toen de top van O Cebreiro in een wolk lag 's-ochtends en het daarom nattig en koud was, was het vanochtend bijna warm. Ook hier voelden wij weer de straling van de grond komen. Bijna zouden we zonder jas kunnen vertrekken; een unicum deze camino. Maar al tegen 8:30 kon de jas al wel uit.

Na de lange klim van gisteren was het profiel voor vandaag dalend. In een berglandschap kom je dan altijd bedrogen uit; dit dalen gaat op en neer…. En hoe. Vrij snel na ons vertrek moesten de kuiten het al weer aardig ontgelden, maar ook snel konden ze weer ontspannen. Na zo'n acht kilometer zat er een heeeel venijnige klim in; niet lang, zo'n 500m, maar wel heel steil, zeker 15%. Bovengekomen in Alto de Pollo was het dus tijd voor een kop koffie en om bij te komen, want het zweet gutste al weer van het hoofd.

De rest van de tocht, was grotendeels echt dalend, in totaal bijna zo'n 800m. We hadden er ook bewust voor gekozen om vandaag niet meer dan 20km te doen, na de dag van gisteren; vandaar de titel. Ondanks dat het hier nog steeds prachtig weer is - volgende week wordt wel regen verwacht :( - merk je op de paden waar de zon niet veel komt, dat ook hier de herfst al is ingetreden; een deken van bladeren en kastanjes die van de bomen zijn gevallen. Men houdt zelfs al rekening met de winter, aangezien langs de wegen de bekende sneeuwhoogtepaaltjes al zijn geplaatst.

Tegen 14:00 kwamen we aan in onze Albergue in Triacastela; een rustieke oude verbouwde boerderij met moderne voorzieningen. Hier werden we erg vriendelijk door de hospitalero te woord gestaan en naar onze plek - een kleine slaapzaal - verwezen.

Quote van de dag - Raymond: Met het einde in zicht wordt er door de peregrino's niet meer gezwicht.

• 13 Oktober 2017 - 22:16

Henk Veld:

Ontzettend knap mannen zover al weer, heel verstandig de kansen om rust te pakken waar het kan, en een Jansen zwicht zeker niet met de finish in zicht!
    Hulde.