Dag 30: De laatste loodjes - Reisverslag uit Pedrouzo, Spanje van Raymond Jansen - WaarBenJij.nu Dag 30: De laatste loodjes - Reisverslag uit Pedrouzo, Spanje van Raymond Jansen - WaarBenJij.nu

Dag 30: De laatste loodjes

Door: Raymond

Blijf op de hoogte en volg Raymond

18 Oktober 2017 | Spanje, Pedrouzo

Doordat we gisteren een behoorlijke wandeling hebben gepakt is het nog maar 40km naar Santiago. Dat kunnen we mooi opdelen in 2x 20, zodat de laatste loodjes eens een keer niet het zwaarste zijn…

Vannacht heeft het de hele nacht geregend; dit was goed hoorbaar.  Maar toen wij opstonden was de hemel helder met sterren en was het opgeklaard. Dat was in elk geval een goed begin van de dag.  Vanuit Arzua was het eerst afdalen en we zagen in de verte al de regenwolken boven het dal hangen. Het duurde dan ook niet lang, voordat wij letterlijk in de wolken liepen. Dit bleken gelukkig nog geen regenwolken te zijn, maar het voelde meer als mist aan. Wel iets benauwend, maar niet vochtig. Na de klim, die volgde, hadden we weer mooi uitzicht op Arzua in de verte en het wolkendal achter ons.

De rest van de dag was net als gisteren klimmen en dalen, maar gelukkig niet meer zo hoog en zo steil. Eigenlijk een relatief eenvoudige dag, gezien de hoogteverschillen en de totale afstand. Na zo'n 7km de eerste stop voor een koffie en plaspauze. Hier stond echter een lange wachtrij, waar door sommigen ook nog eens werd voorgedrongen. Deze stop duurde dus langer dan gepland. Hier begon het ook te regenen en zagen we een regenboog, aangezien de zon zich ook achter ons begon op te dringen. Het werd een 'gevecht' met het weer; regenponcho aan, regenponcho uit (zweten als een otter in zo'n ding), regenponcho aan, regenponcho uit. Steeds kleine buitjes die niet veel te betekenen hadden, maar net nat genoeg…..

Tegen 11:00 was het definitief droog (nog wel dreigend), maar ook de zon werd iets warmer. Desalniettemin een dag, waarbij de jas niet uitkwam, maar wel open hing. Door het weer hadden we het tempo er ook goed in en hadden we maar zo 15km gelopen. Met nog 5 te gaan toch tijd voor een korte laatste stop. Even met elkaar geluncht; verse Iberico zo van de poot gesneden met empanada en koffie.

Al tegen 13:00 arriveerden we in O Pedrouzo, onze laatste Albergue voor Santiago. Onderweg hadden we al grote bilboards gezien van een Albergue - volgens mij compleet nieuwe met Sauna etc - waar we ons naar toe hebben gespoed. We bleken de eersten te zijn. Ingecheckt en zelf een geschikt plaatsje uitgezocht, nu we de keuze hadden. Ook gelijk een plekje in de sauna geboekt en om 14:00 even de warmte over de spieren laten glijden met daarna een verkwikkende douche.

Omdat we nu zo vroeg waren, hadden de dames al vroeg honger en vroegen of we mee uit eten gingen. Wij dachten dat de restaurants pas om 19:00 zouden serveren, maar zijn hadden al een plekje gevonden die open was. Hier hebben we genoten van heerlijke huisgemaakte gerechten: Caldo Callega (een soort lokale snert) en Aspergesoep, Vegetarische !! Lasagna en chocoladetaart na. Een ware traktatie na alle andere middelmatige peregrinomenu's. Nu hebben we de hele avond nog voor ons; tijd voor dit verslag en we zullen zien….

Quote van de dag - Raymond: Na regen komt zonneschijn.

• 18 Oktober 2017 - 20:28

Catrien:

Ik ga je mooie verslagen heel erg missen,maar nog mooier is dat jullie erbijna zijn.Tot dan.

• 18 Oktober 2017 - 20:58

Catrien:

Inderdaad mooie reis verslagen je kan zo een boek gaan schrijven

• 18 Oktober 2017 - 21:37

Ruud:

Succes met de laatste loodjes.
    Zal de dagelijkse korte story’s missen

• 18 Oktober 2017 - 21:54

Jorg:

Wat een fantastisch avontuur en wat prachtig om dit zo samen mee te maken ! Wat moet jullie dat een super gevoel geven. Leuk dat jullie ons zo laten meegenieten met je mooie verhalen Raymond. Verborgen talent ?! Succes met de laatste loodjes en geniet !

• 19 Oktober 2017 - 07:31

Leon Van Hooff:

Na al dat lopen wordt het tijd voor weer eens wat fietsen Raymond! Succes met de laatste etappes en tot gauw!

• 19 Oktober 2017 - 08:47

Lammert En Ineke:

De laatste loodjes. Het eind is in zicht.
    Geniet ervan samen